Köktentürkçü popülizm versus Yesevi Türklüğü
SİYASETKöktentürkçü popülizm versus Yesevi Türklüğü
EVOLA’NIN KÖKTENCİ YAKLAŞIMINDAN ETKİLENMİŞ BİR TÜRKLÜK
İmparatorluk-kurucu unsur önce Hıristiyan sonra da Müslüman (Kürtler hariç) unsurların kopmasını yaşayınca içeriden bazı arayışlar yüzünü Orta Asya’ya köklerine çevirdi. Türk yurdu dergisi ve Türk ocağı kurulması-1911 dönüm noktasıydı. Ogün ve bugün dahil hala ciddi bir gurup batının bizi Anadolu’dan süpürüp anayurdumuz Orta Asya’ya göndermek istediği kaygısını taşımaktaydı. Artık devlet içinde bir gurup aydın ve bürokrat İmparatorluğun kurucu unsurunun kendi ideolojisini üreterek kendi varlığının sürdürmesi gerektiğini kabul etmişlerdi. 1911 ve 1945 arası, köklerine dönmek öze dönmek üzerine Tarih, Alman aryan oryantalistlerin kaynakları üzerinden yeniden alternatif olarak okundu. Mitler, efsaneler keşfedildi. Ergenekon, börü veya bozkurt gibi. Pagan ve Aryan teorisi karakterinde olan bu tarih yazılımı ile üretilen Türk karakteri, Yesevi-Bektaşi karakterinde olan insani ve tasavvufi akışta doğudan batıya akan bir Türk karakteri ve misyonuyla ana çelişkiyi teşkil ediyordu. Julius Evola gibi modernizme karşı neo-paganist ve elitist Aryan teorilerini savunan Avrupa radikal aşırı sağının teorik arka planda rolü olan filozoflar, ideolojik nasyonalist köktenci yaklaşımın önemli temsilcileriydi. Şu an bizdeki İslam’dan ayrıştırılmış Orta Asya mitleriyle oluşturulmuş Şamanist-pagan karakterdeki inşa edilen ideolojik Türklük, Evola’nın köktenci yaklaşımından oldukça etkilenmiş gözükmekte. Buna biz” Köktenci Türkçülük” tanımını verebiliriz. Bu köktencilik diğerleri gibi antiemperyalist, mitolojik altın çağına geri dönüş yollarını arayan, yozlaşmaya karşı ve diğer görüşlere toleranssız karakterde. Ayrıca köktencilik doğası gereği irrasyoneldir de. Kendi kimliğinin tehdit altında olduğunu hissederek onu-köklerini kutsayan bu yaklaşım, doğasında şiddet ve yıkıcılığı da barındırmaktadır. Bu arada bizdeki 1940’ların Kökten Türkçüleri ile şimdiki popülist köktencilik arasındaki bazı nüans farkları olduğunu da hatırlatmak lazım. Köktenci-Türkçü popülizmi din gibi siyasetin bir aracı olarak mesleksiz işsiz genç kitleler üzerinde kullanmak pek iyi niyetli olmayan ve tehlikeli bir iştir. İçeride ve dışarıda ötekileri, zorunlu düşmanları yaratmak aklın işi değildir. Sadece bir gurup lümpen mesleksiz çıkarcı politik kabilenin işidir.KÖKTENCİ-TÜRKÇÜ POPÜLİZMİ TEHLİKELİ BİR İŞTİR
1860’larda Paris’te esprileri ile tanınan diplomatımız Keçecizade Fuat başa III. Napolyon temsilcileri ile konuşurken malum “zamanımızın en güçlü devleti Osmanlı devletidir zira siz dışarıdan biz de içeriden yıkmayı başaramıyoruz” diyordu. Namık Kemal’in de benzer bir diyaloğundan söz edilir. Tarihten bu kesitler adeta bize bugün bu kadar ayrımcı ve ötekileştirici dil-söylem ve kutuplaştırmaya rağmen, hala nasıl ortak aidiyetimizin yok olmadığının hayretini yaşatmakta ve mutlu etmekte. Köktenci-Türkçü popülizmi din gibi siyasetin bir aracı olarak mesleksiz işsiz genç kitleler üzerinde kullanmak pek iyi niyetli olmayan ve tehlikeli bir iştir. İçeride ve dışarıda ötekileri, zorunlu düşmanları yaratmak aklın işi değildir. Sadece bir gurup lümpen mesleksiz çıkarcı politik kabilenin işidir. Bırakın mitolojik sembollerimizi üniversiteler ve Turan kurultaylarımızda birlikte eylenerek değerlendirelim. Türk akrabalarımız- dünya ile hemhal vesilesi kılalım. Oğuz han, Dede Korkut, Sarı Saltuk, Yesevi, Hacı Bektaş ve Yunus Emre zincirini kırmayalım. Bu geçmişimizin “Ağyarımız ötekimiz yoktur bizim” felsefesine birlikte sahip çıkalım. Bize bayrağımız, milli marşımız, tarihimiz ortak sevinç ve hüzünlerimiz yetmez mi?İlginizi Çekebilir